Tylko 2 kliknięcia dzielą Cię od nowego Klienta – kampanie Lead Ads w Facebook Ads i Google Ads!

W dobie coraz szybciej funkcjonującego świata, czas jest na wagę złota. Każdy chce załatwiać swoje sprawy ekspresowo i skutecznie, bez wychodzenia z domu, a najlepiej za pomocą komputera czy telefonu.

Podobnie jest z firmami, które w obliczu zaciętej konkurencji, stawiają na błyskawiczną i perfekcyjną obsługę klienta. Właśnie dlatego powstały Lead Adsy, czyli kampanie, których celem jest pozyskanie kontaktów. Ich moc tkwi w prostocie – wystarczą tylko 2 kliknięcia, żeby użytkownik zostawił dane kontaktowe. Do niedawna było to możliwe na Facebooku, a dziś także w… Google Ads!

Kampanie Lead Ads na Facebooku

Kampanie z celem pozyskania kontaktu towarzyszą reklamodawcom na Facebooku od dawna. Większość z nich jest dosyć podobna do tych googlowskich, jednak możliwość ustawienia kampanii leadowej do niedawna była wyróżnikiem właśnie Facebooka. (Oczywiście nie możemy mylić kampanii Lead Ads z reklamami na konwersje czy ruch, w których pozyskanie klienta następuje na stronie internetowej czy landing page).

Dzięki Facebook Lead Ads proces pozyskiwania nowych kontaktów stał się znacznie prostszy. Formularz kontaktowy jest zawarty w samej reklamie i zawiera możliwość automatycznego uzupełnienia danych. Jest to znacznie wygodniejsze dla użytkownika niż np. w przypadku reklam z celem „ruch” (które po kliknięciu kierują użytkowników do strony www). Co za tym idzie, konwersja jest na bardzo wysokim poziomie, a przy umiejętnym korzystaniu z optymalizacji również koszt pozyskania kontaktu jest znacznie niższy niż w przypadku innych typów kampanii.

Lead Ads – ewolucja

Do niedawna kampanie te pozwalały nam na wykorzystanie tzw. formularza błyskawicznego. Przy jego pomocy pozyskiwaliśmy dane kontaktowe bezpośrednio na Facebooku. Dziś opcji ich zbierania jest już nieco więcej.

Rys. 1 Metody pozyskiwania kontaktów w kampanii Lead Ads na Facebooku.

Jak widzimy, mogą one wykorzystywać różne metody pozyskiwania kontaktów.

  • Formularz błyskawiczny – to taki sam formularz, jaki może znajdować się na stronach internetowych. Facebook daje nam możliwość przygotowania go w dowolny sposób. Mogą być to: „pytania wielokrotnego wyboru” – z przygotowanymi typami odpowiedzi, „krótka odpowiedź” – umożliwiające wpisanie przez użytkownika kilku zdań samodzielnie, „pytania warunkowe” – zmieniające się w zależności od odpowiedzi udzielonej na poprzednie pytania, oraz „prośba o spotkanie” – pozwalające na umówienie się na konkretną datę i godzinę.
Rys. 2 Pytania w formularzu błyskawicznym.
  • Połączenia – metoda polegająca na umieszczeniu w reklamie numeru telefonu w formie buttona z tekstem „Zadzwoń teraz”. Emisja tego podtypu kampanii z celem pozyskiwania kontaktów jest możliwa wyłącznie na urządzeniach mobilnych z systemem Android lub IOS.
Rys. 4 Przykładowa reklama na pozyskiwanie kontaktów z metodą połączenia.

Kampanie Lead Ads w Google

Kampanie w Google Ads, których celem jest pozyskiwanie kontaktów, to dla wielu marketerów codzienność. Schemat był prosty: kampania, reklama, landing z formularzem kontaktowym i atrakcyjną ofertą. Wszystko zmieniło się w ubiegłym roku, gdy Google wprowadził rozszerzenie z formularzem kontaktowym w reklamach w sieci wyszukiwania. Są to Lead Form Extension, które umożliwiają pozostawienie danych kontaktowych bezpośrednio z poziomu reklamy – bez wchodzenia na stronę internetową.

Rozszerzenie formularza kontaktowego pojawia się pod reklamą tekstową na urządzeniach mobilnych. Po kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony do formularza, w którym będzie mógł pozostawić swoje dane. Pozyskane w ten sposób leady można pobrać z Google Ads.

Rys. 5 Wizualizacji reklamy z rozszerzeniem formularza kontaktowego.

Lead Form Extension – jak wygląda?

Składowe reklamy z rozszerzeniem to:

  • grafika w formatach: poziomy (1,91:1) 1200 × 628 (rozmiary minimalne: 600 × 314, maksymalny rozmiar pliku: 5120 KB),
  • komunikat po wysłaniu formularza – jest on bardzo podobny do tego, który pojawia się po wysłania formularza na Facebooku,
  • adres strony www,
  • button’y – jeden przed wysyłką formularza, a drugi po. Niestety w odróżnieniu od Facebooka, buttonów nie możemy zdefiniować sami. W przypadku pierwszego buttona możemy wybrać spośród: „Dołącz teraz”, „Kontakt”, „Poproś o wersję demonstracyjną”, „Rozpocznij”, „Skorzystaj”, „Sprawdź cenę”, Subskrybuj”, „Uzyskaj informację”. Buttony po wysyłce to: „Odwiedź witrynę”, „Pobierz”, „Więcej informacji”, „Kupuję teraz”.
Rys. 6 Wizualizacja komunikatu po wysyłce formularza z rozszerzenia w Google Ads.

Nie tylko w budowie formularza Google stawia na ustandaryzowane rozwiązania. Dane, o które możemy zapytać użytkownika, to: nazwa, numer telefonu, adres e-mail, miasto, kod pocztowy, region oraz kraj. W przypadku, gdy działamy w modelu B2B, możemy dodać pola takie jak: nazwa firmy, stanowisko, służbowy adres e-mail i numer telefonu służbowego. Gotowe pytania dzielą się na 12 kategorii. Pod nimi kryje się ponad 60 pytań. Jeśli chodzi o ilość możliwych wariantów odpowiedzi, które tworzymy już sami, mogą być to odpowiedzi jednokrotnego wyboru (max. 12 do wyboru) lub krótka odpowiedź. Google rekomenduje, aby nie dodawać zbyt wielu pytań, gdyż może to zniechęcić użytkowników do wypełnienia formularza.

Jak pobrać kontakty z reklam z formularzem w Google Ads?

Sposób pobierania leadów z reklam w Google Ads z rozszerzeniem formularzy różni się nieco od tego, który oferuje Facebook. Kontakty, które pojawiają się z reklam z formularzem, znajdują się w zakładce Rozszerzenia. Wystarczy kliknąć „Pobierz”, a kontakty zostaną wygenerowane w pliku .csv. Dopiero po jego pobraniu jesteśmy w stanie dowiedzieć się, czy ktoś to rozszerzenie wypełnił i jakie dane zostawił.

Niestety nie istnieje jeszcze system powiadomień, gdy pojawia się lead w Google Ads.

Co ważne –  tak uzyskane dane kontaktowe można pobrać tylko w okresie 30 dni od momentu zostawienia ich przez użytkowników.

Kampanie Lead Ads – warto?

W XO MEDIA jesteśmy specjalistami od kampanii leadowych. Wielu naszych klientów to agencje pracy tymczasowej. Aż 80% z nich zdecydowało się na reklamy Lead Ads. Kampanie tego typu z sukcesem prowadzimy również dla firm z branży deweloperskiej czy technologicznej.

Oczywiście kampanie Lead Ads mają zarówno swoje plusy, jak i minusy. Jeśli chodzi o ich zalety, to z pewnością możemy wyodrębnić:

  • Szybkość – w ustawieniu, ale i w procesie wypełnienia dla użytkowników. Reklamy te nie wymagają dedykowanej strony zapisu, strony podziękowania, ustawień zautomatyzowanych e-maili czy nawet wykorzystywania piksela Facebooka do mierzenia konwersji. Co ciekawe, nie trzeba ich także wypełniać danymi, gdyż te same się sczytują – użytkownikowi pozostaje jedynie kliknięcie w przycisk „wyślij”.
  • Samowystarczalność – niepotrzebny jest też żaden dodatkowy CRM do zbierania kontaktów. W przypadku Facebooka dane pozyskane z reklam zapisują się bezterminowo. W Google Ads również znajdują się w systemie, ale są tam zapisywane na okres 30 dni.
  • Koszt – kontakty pozyskiwane z reklam Lead Ads mogą być nieco tańsze od tych, które pozyskuje się poprzez kampanie na konwersje.

Kampanie Lead Ads nie są jednak idealne. Zauważalne minusy to:

  • Jakość – kaloryczność pozyskanych kontaktów bywa gorsza. Dlaczego? Powodów może być kilka. Taki formularz łatwiej wypełnić, więc świadomość pozostawiania danych jest mniejsza.
  • Problemy z automatyzacją – reklamy Lead Ads często powodują różne awarie w związku z narzędziami, które je optymalizują. Jednak w XO MEDIA mamy na to kilka sposobów. 😉

Z naszego doświadczenia… [CASE STUDY]

Jednym z naszych klientów, dla którego prowadzimy tego typu kampanie, jest Medipe – jedna z największych w Polsce firm, która oferuje pracę na terenie Niemiec w zakresie usług opiekuńczych. Firma prowadzi działania marketingowe 360°, które zostały skupione na obszarze online po wybuchu pandemii. Postawiliśmy na Lead Ads.

Największe wzrosty zanotowaliśmy na początku września 2020 roku i ta tendencja utrzymuje się do dziś. O około 20% wzrosła liczba nowych użytkowników względem powracających. Jeśli chodzi o leady pozyskane przez działania w systemie Google Ads, to tu zanotowaliśmy wzrost o około 15%. O 25% wzrósł ruch organiczny, a aż o 83% ruch z social media. To właśnie na Facebooku skumulowały się nasze działania online, jeśli chodzi o pozyskiwanie kontaktów. Poprzez kampanię leadową pozyskaliśmy o 40% kontaktów więcej w trakcie pandemii niż w poprzednim okresie, zaś średni koszt kontaktu spadł o prawie połowę.

Podsumowanie

Lead Ads okazują się zdecydowanie przydatnym narzędziem, jednak trzeba nauczyć się je obsługiwać. Świadomość ich wad oraz zalet, a także umiejętność ich optymalizacji bardzo pomaga. Reklamy na pozyskiwanie kontaktów wymagają stałej kontroli. Nieustanne poprawki i usprawnienia to absolutna konieczność, aby (kolokwialnie mówiąc) „nie przepalić budżetu”.

Twoja firma potrzebuje wsparcia? Chcesz zacząć pozyskiwać więcej kontaktów?

Skontaktuj się z nami!

Literatura:

https://www.affde.com/pl/facebook-lead-ads-4.html [dostęp: 13.07.2021]

https://www.facebook.com/business/help/397336587121938?id=735435806665862 [dostęp: 13.07.2021]

https://support.google.com/google-ads/answer/10089406?hl=pl [dostęp: 13.07.2021]

https://blog.google/products/ads-commerce/generate-leads/ [ dostęp: 13.07.2021]

https://sleeknote.com/blog/facebook-lead-ads# [dostęp: 13.07.2021]

https://www.wordstream.com/blog/ws/2016/08/24/facebook-lead-ads [ dostęp: 13.07.2021]