Treść jest królem, a typografia koroną

Każda firma dba o jakościowy content. Jednak wartość treści to nie tylko ich merytoryka. Zyskują one znaczenie dopiero, kiedy w odpowiedni sposób dotrą do odbiorcy i zostaną przez niego zapamiętane.

Bo czy bez korony poznasz króla?

Typografia jest często niedocenianym elementem grafik czy artykułów. Jej rangę potwierdzają badania naukowe, które rozpoczęto już w połowie XIX wieku.

Ze słownika typografa

Aby lepiej zrozumieć wnioski płynące z badań oraz wpływ typografii na odbiorcę, na początku warto poznać kilka podstawowych pojęć.

Font – plik komputerowy, przechowujący informacje o tym, jak ma wyglądać i wyświetlać się krój pisma; określa np. szerokość, wysokość i rozmiar liter.

Czcionka – odwrócona litera lub znak drukarski na metalowym prostopadłościanie, który służy do odbicia litery w druku.

Krój pisma – obraz zestawu znaków o charakterystycznych cechach wspólnych np. stylu, rytmie, proporcji.

Krój szeryfowy – krój zawierający ozdobniki w  postaci szeryfów, czyli dodatkowych kresek. Przykładem kroju szeryfowego jest Abhaya.

Krój bezszeryfowy – nie występują w nim wspomniane wyżej ozdobniki. Jego przykładem jest Calibri – domyślny krój w edytorze Word.

Kerning – to nic innego jak  wartość określająca światło pomiędzy dwoma znakami.

Majuskuły, minuskuły – inaczej wielkie i małe litery.

Przyciągnij nowych odbiorców
Postaw na XO Media i…

Szeryf czy wolna amerykanka?

Profesor Zachrisson Bror, jako jeden z pierwszych naukowców, zaczął badać zagadnienia związane z percepcją druku. Skupił się na ruchu oczu, zmęczeniu wzroku czytelnika, widoczności peryferyjnej i szybkości przyswajania treści. Badania przeprowadzał w sztokholmskim Graphic Institute. W swojej książce „Studia nad czytelnością druku”, gdzie opisał wyniki doświadczeń, wysnuł ciekawe wnioski. Są one aktualne do dziś i dają pewne sugestie marketerom.

• Tekst złożony krojem szeryfowym jest zazwyczaj gorzej odczytywany niż podobne teksty składane krojem bezszeryfowym. Redagując krótkie komunikaty i nagłówki, warto wziąć to pod uwagę – zależy nam przecież na tym, by te elementy zostały szybko odczytane.
• Niewielki kontrast między tłem a znakiem niekorzystnie wpływa na czytelność tekstu. natomiast bardzo kontrastowe połącznie jest męczące dla wzroku i może zniechęcić czytelnika. Ważny jest zatem przemyślany dobór koloru fontu do danego tła. Istnieją narzędzia, dzięki którym możemy sprawdzić, jak wybrany font zachowuje się na danym tle np. http://colorsafe.co/.
• Teksty składane krojem szeryfowym są łatwiejsze do zapamiętania od tych składanych krojem bezszeryfowym. Ma to znaczenie zwłaszcza w  tekstach długich. Co ciekawe – w  krótkich formach szeryfy utrudniają przyswajanie tekstu.
• Jednocześnie, ze względu na swoją ozdobność, szeryfy są odbierane jako bardziej eleganckie i klasyczne. Krój bezszeryfowy daje za to prosty, czytelny przekaz. Dobrze jest więc pamiętać, że również typografia wpływa na sposób postrzegania komunikatu.

Szybko i skutecznie

Tak właśnie chcemy działać. Na szczęście istnieją metody pozwalające na zwiększenie szybkości czytania tekstów ekranowych. Te delikatne zabiegi pozwalają wpłynąć na percepcję odbiorcy i zwiększą szansę na przyswojenie przez niego tekstu. Elementy, które wyróżniono, to:

• precyzyjna kontrola kerningu,
• wygładzenie krawędzi liter, co powoduje optyczne podwyższenie rozdzielczości wyświetlanej litery z 72 dpi do ok. 120 dpi,
• zmniejszenie kontrastu między tłem a wyświetlanymi znakami, przez co wzrok jest mniej podatny na migotanie ekranu,
• układ tekstu w literę F – czytelnicy skupiają wzrok przede wszystkim na lewym górnym rogu ekranu i z każdym kolejnym wersem czytają coraz mniej.

Znowu podpowiadają Arial?

Z badań przeprowadzonych przez Michaela Bernarda wynika, że najbardziej czytelnymi na ekranie krojami pisma są Verdana i Courier (12 pt) oraz Arial (14 pt). To tłumaczy, skąd pomysł na takie, a nie inne zestawienie domyślnych ustawień większości edytorów tekstowych.

Nasz Dział Graficzny zawsze patrzy całościowo. Prężnie działa, aby każde hasło czy tekst, które wychodzą spod naszej ręki, nie tylko widniały na odpowiedniej grafice, ale same w sobie było graficzną wartością.

Potrzebujesz wsparcia graficznego, a może chcesz odświeżyć wizerunek swojej firmy?

Oferujemy również projekty kompleksowej identyfikacji wizualnej dopasowanej do potrzeb Klienta.

Skontaktuj się z nami





    Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych są zawarte w Polityce Prywatności.