„Panta rhei” – wszystko płynie. Zwłaszcza w marketingu, gdzie trendy i narzędzia potrafią zmieniać się niczym w kalejdoskopie. Jak w takiej sytuacji wybrać agencję, by na współpracy z nią nie „popłynąć”, ale umiejętnie surfować? Przedstawiamy 10-punktową check-listę, z której warto skorzystać w trakcie podejmowania decyzji o wyborze marketingowego partnera.
Powodów, by zatrudnić agencję marketingową może być wiele. Podobnie jak zakresów wspólnych działań – od wsparcia firmowego działu marketingu aż po całkowity outsourcing tego obszaru. Niezależnie jednak od skali zaangażowania, wybór musi być przemyślany i przeanalizowany w oparciu o elementy najważniejsze z punktu widzenia późniejszej współpracy.
1) Profesjonalizm widoczny na pierwszy rzut oka
Profesjonalizm to klucz, a w zasadzie pęk kluczy do serca klienta. Głównie dlatego, że może być przez niego odczuwalny na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim jednak, gdy pierwszy kontakt ma miejsce w oparciu o prezentację, stronę internetową czy inne środki wizualne – sprawdź, czy widać po nich jakość. Dopracowane estetycznie i merytorycznie, przejrzyste i przyjazne w komunikacji materiały pozwalają oczekiwać, że również prowadząc działania dla Ciebie, agencja będzie to robić w taki właśnie sposób.
2) Spotkanie w cztery oczy: co w nich zobaczysz?
Maile mailami, ale jeśli chcesz kogoś dobrze poznać, trzeba spotkać się osobiście. Tylko w taki sposób można sprawdzić, czy komunikacja w trakcie współpracy będzie oparta na dobrej „chemii” – a bez niej nawet najlepsze pomysły będą miały pod górkę… Spotkanie osobiste pozwala przedstawicielom agencji na wychwycenie niuansów, które są kluczowe dla działalności klienta i jego branży. Z kolei z punktu widzenia klienta jest okazją do sprawdzenia, kim i jacy są ludzie, którym zostanie powierzony wizerunek firmy i od których będzie w dużej mierze zależał jej sukces marketingowy.
3) Siła w zespole
Jeszcze przed pierwszym, osobistym spotkaniem warto sprawdzić agencyjny zespół pod kątem doświadczenia i specjalizacji jego członków. Nawet jeśli agencja nie prezentuje swojego składu na stronie internetowej, informacje o pracownikach można znaleźć w wielu miejscach Internetu – począwszy od LinkedIn. Osoby związane z marketingiem i szeroko pojętą komunikacją często angażują się w projekty pozaagencyjne. Prowadząc blogi czy szkolenia, występując na różnego rodzaju konferencjach i szkoleniach rozwijają branżowe kompetencje i sieci swoich kontaktów. Tacy specjaliści mogą „robić różnicę” również w Twoim projekcie.
4) Specjalizacja – by osiągać konkretne cele
Jedną z najczęściej spotykanych w marketingu wartości jest „360°”. Oznacza ona wszechstronność i kompleksowość usług świadczonych przez niektóre agencje. O ile jednak patrzenie na działania marketingowe w szerokiej perspektywie jest zawsze dobrze widziane a nawet pożądane, o tyle nie każdy projekt marketingowy wymaga angażowania dużej agencji „od wszystkiego”. Gdy interesuje Cię osiągnięcie celu w konkretnie wybranym obszarze, na przykład promocji online za pomocą mediów społecznościowych, szukaj agencji, która ma na swoim pokładzie specjalistów od tego typu działań i wskazuje interesujący Cię obszar jako jeden z głównych elementów swojej oferty.
5) Narzędzia i kanały
W dobie nowoczesnych technologii i ogromnego wzrostu znaczenia cyfrowych kanałów marketingu, nowe narzędzia rosną jak grzyby po deszczu. I podobnie jak na grzybach, także na wspomnianych narzędziach trzeba się znać. Dotyczy to zwłaszcza obsługi kampanii marketingowych online, w przypadku których zasady działania, optymalizacji czy rozliczania kosztów ulegają ciągłym zmianom. Oczywiście nie każdy projekt musi opierać się na narzędziach cyfrowych – być może agencja zasugeruje, by w Twoim wykorzystać coś bardziej klasycznego. Ale właśnie to, że agencja powinna wiedzieć, jakie narzędzia i kanały proponować, również stanowi wartość w Waszej współpracy i szansę na osiągnięcie pożądanych rezultatów marketingowych.
6) Doświadczenie w boju
Gdy wiesz już przez kogo, co i przy pomocy jakich narzędzi robi dana agencja, czas sprawdzić, co z tego wychodzi. Podsumowania zrealizowanych projektów zazwyczaj prezentowane są na stronach internetowych lub prezentacjach ofertowych w formie „kejsów”. Ich portfolio powinno Ci dostarczyć informacji takich jak zadania, przed którymi postawiono agencję, zastosowane przez nią rozwiązania oraz podsumowanie z pokazaniem konkretnych efektów działań. Taki dobrze opisany przykład działań dla wybranego klienta mówi zdecydowanie więcej, niż lista logotypów firm, z którymi współpracowała agencja.
7) Transparentność 100%
Kalkulacje finansowe to z reguły jeden z kluczowych elementów decydujących o outsourcingu działań marketingowych. Dlatego tak ważne jest, by kwestie rozliczeń z agencją były dokładnie znane i jasne dla obu stron. Musisz dokładnie wiedzieć, na co i dlaczego będą przeznaczane Twoje pieniądze. Dotyczy to nie tylko wynagrodzenia agencyjnego, ale także kosztów narzędzi, które mają być zastosowane. Oczywiście, nie wszystko da się finansowo przewidzieć i zaplanować, ale to tylko kolejny argument za tym, by wcześniej ustalić m.in. zasady reagowania na niespodziewane zmiany.
8) Elastyczność
Zaczęliśmy od tego, że w marketingu wszystko płynie – ale wypada przyznać, że często jest to tempo wartkiego górskiego strumienia, a czasem wręcz chaotyczny sztorm. Na tak niepewnych wodach trzeba umieć szybko reagować, przestawiać żagle i dostosowywać się do zmiennych warunków – by nie wylądować z projektem za burtą… Na pokład należy więc zabrać takich pomocników, którzy potrafią odpowiednio zachować się w sytuacjach dynamicznych zmian. Dlatego już na etapie wstępnych rozmów omów z agencją charakterystykę projektu, związane z nią wyzwania wymagające elastyczności oraz dowiedz się, jakie konkretnie osoby będą odpowiedzialne za Waszą współpracę.
9) Myślenie strategiczne i proaktywność
Być może planujesz ograniczyć pracę z agencją do jednego, niewielkiego obszaru, projektu lub działania. Jednak nawet w takiej sytuacji dobrzy specjaliści będą wiedzieć, że trzeba je zaplanować z uwzględnieniem odpowiedniej perspektywy. Przede wszystkim chodzi o spójność ze strategią firmowego rozwoju – a jeśli jej nie ma, agencja będzie gotowa pomóc Ci ją stworzyć. Tą potrzebę – podobnie jak i inne istotne dla firmowego marketingu – wybrany partner powinien umieć dostrzec, odpowiednio wcześnie zakomunikować i zaproponować rozwiązania.
10) Walidacja
Koniec końców, marketing opiera się w dużym stopniu na liczbach. Zwłaszcza, gdy mowa o działaniach online. Nowoczesne narzędzia są wyposażane w funkcje, które na różne sposoby pozwalają pozyskiwać, analizować i prezentować zbierane w trakcie działań marketingowych dane. Jakich możesz się spodziewać Ty? Które będą ważne i dlaczego? To wszystko warto omówić z agencją przed rozpoczęciem współpracy. Ułatwi Ci to jej późniejszą ocenę.
Skoro więc wiesz już, czym kierować się przy wyborze agencji marketingowej, możesz ruszać na poszukiwania. Kto wie, być może zaczniesz i zakończysz je TUTAJ 😉