Sprzedaż, ruch na stronie, generowanie leadów – nie od dziś wiemy, że na wyniki osiągane w tym zakresie wpływa wiele czynników. Ale czy ktokolwiek wpadłby na to, że jednym z nich jest… pogoda? A jej znaczenie wcale nie jest marginalne.
Nikogo nie dziwi, że w czasie deszczu wzrasta sprzedaż parasoli i odzieży przeciwdeszczowej, a większą popularnością cieszą się miejsca „pod dachem”, jak kina czy teatry. Gdy tylko wyjdzie słońce, konsumenci spieszą do sklepów po zapas zimnych napoi, baseny, grille czy kremy do opalania. Ale czy w dzisiejszych czasach wciąż jesteśmy zdani na naturę, nie mając możliwości wcześniejszego zareagowania?
Wg corocznego raportu amerykańskiego Narodowego Urzędu ds. Oceanów i Atmosfery nasz klimat staje się coraz bardziej nieprzewidywalny, a pogoda znacznie bardziej nieregularna. Ocieplenie klimatu powoduje wzrost anomalii pogodowych i kataklizmów, takich jak powodzie, susze czy tornada. A to sprawia, że my – marketingowcy – musimy reagować coraz szybciej, jeśli chcemy dostosować kampanię do pogody za oknem.
Pogoda a decyzje sprzedażowe
Jedna z dużych amerykańskich sieci spożywczych przeanalizowała korelację między temperaturą powietrza a sprzedażą napojów zimnych i ciepłych. Im wyższa temperatura, tym większa sprzedaż zimnych napojów. Doszukano się także zależności pomiędzy pogodą a liczbą stałych czy przypadkowych klientów w sklepach marki. Dzięki takiej analizie i uzyskanych w ten sposób danych firma może przewidywać, w jakim czasie dane produkty będą się cieszyć popularnością, jak oszacować zamówienia i kiedy wprowadzić określone promocje. Zamiast reagować na zachowania klientów i dostosowywać swoją strategię, zaczęła te zachowania przewidywać. To pozwala nie tylko oszczędzić pieniądze dzięki odpowiedniemu magazynowaniu, ale też zwiększyć dochody ze sprzedaży w danym okresie.
Pogoda wpływa także na ogólną sprzedaż. Z raportu GroundTruth wynika, że Amerykanie są najszczęśliwsi, kiedy temperatura powietrza wynosi pomiędzy 16 a 23 stopni Celsjusza. Wtedy to ruch w sklepach detalicznych jest o 15% większy niż w dniach, kiedy temperatura jest spoza tego zakresu.
Poza temperaturą na zachowania konsumentów wpływa też ogólna aura – deszcz czy mrozy to czas, kiedy znacznie większe przychody uzyskują sklepy internetowe. To właśnie w tym okresie możesz oczekiwać zwiększonej liczby zamówień online. Z drugiej strony, jeżeli mimo niesprzyjającej pogody do Twojego sklepu stacjonarnego trafi klient, to prawdopodobieństwo, że wyjdzie on z zakupionym towarem, jest większe niż w przypadku słonecznej aury.
Prognozy pogody i Big Data
Wydawać by się mogło, że korelacja między pogodą a decyzjami zakupowymi klientów to prosty zero-jedynkowy system. Nic bardziej mylnego. Temperatura, zachmurzenie, wilgotność, wiatr – to wszystko, w zależności od natężenia, może wpływać na sprzedaż określonych produktów. Na szczęście w dzisiejszych czasach w analizie takich zbiorów danych z pomocą przychodzi Big Data. Wiele firm, które decydują się na inwestycję w ich analizę bazuje na kilkunastoletnich zbiorach informacji dla danego terenu.
Na tej podstawie można wdrożyć zróżnicowanie w stawkach kampanii prowadzonych w Facebook Ads czy Google Ads. Dobrymi rozwiązaniami są:
- zwiększenie budżetów reklamowych,
- przygotowanie zróżnicowanych przekazów, odwołujących się do pogody za oknem i zauważonego zachowania klientów, np. „Deszcz za oknem? U nas możesz zamówić bez wychodzenia z domu, a Twoja paczka pojawi się u Ciebie już na następny dzień” czy „Nie marznij i złóż zamówienie w naszym sklepie online”.
Tu warto wspomnieć, że wg badań MDG Advertising, aż 72% klientów reaguje na CTA, jeżeli przekaz w reklamie nawiązuje do lokalizacji użytkownika lub warunków panujących w miejscu, w którym przebywają.
Jak działamy w XO MEDIA?
Inspirujemy się markami, które działają w swoich branżach od lat. Wyciągamy wnioski i proponujemy korzystne rozwiązania dla naszych Klientów. Poznajcie kreacje, które podnoszą sprzedaż, gdy pogoda nie sprzyja marketingowcom.
Na rynku niemieckim interesujące są działania Lidl.de – ich komunikacja w prosty sposób kategoryzuje sprzedaż produktów na poszczególne sezony roku. W Polsce zaś InPost przykuwa uwagę swoim Real-time marketingiem – pamiętacie ubiegłoroczne wichury w centralnej i zachodniej Polsce? InPost w bezpośredni sposób wykorzystał prognozę pogody do utrzymania komunikacji ze swoimi odbiorcami.
Spędzaliście wakacje w Belgi? Tamtejsza IKEA znalazła na to sposób – szybkie łapanie słońca to podstawa! Inaczej do lata podeszło Monte z Polski. Dzięki ich produktowi, dziecięce wspomnienia pozostają z nami na zawsze.
Wiemy, jak skierować słońce na Twoją markę! 🚀
Prowadzimy Klientów, którzy oferują swoje usługi na arenie międzynarodowej, m.in. z branży rekrutacyjnej/HR, transportowej, logistycznej oraz przemysłu ciężkiego. Do analizy i ofertowania podchodzimy kompleksowo, oferując działania performance marketing i rozbudowaną strategię komunikacji.
Zgłoś się i porozmawiajmy o wspólnej przyszłości.