Jaki jest najczęściej wybierany typ kampanii w Google Ads? – ta w sieci wyszukiwania.
Stosunkowo prosta do utworzenia, niewymagająca dodatkowych zasobów. Oczywiście, oprócz znakomitej pracy online’owców i copywriterów. 😉
Ustawienie podstawowej formy reklamy w sieci wyszukiwania nie jest skomplikowane. Istnieje jednak wiele dodatkowych opcji, ustawień lub nawet strategii, które mają na celu zwiększenie wyników. Mowa tu
między innymi o Core Web Vitals, odpowiedniej strukturze kampanii, właściwym jej kierowaniu, korzystaniu z rozszerzeń reklam, czy stosowaniu praktyk SEO.
Jednym z dodatkowych rozwiązań jest również SKAG.
Czym właściwie jest SKAG?
SKAG to pochodzący z języka angielskiego skrót oznaczający „Single Keyword Ad Groups” (Grupa reklamowa z jednym słowem kluczowym).
Jest to strategia mająca za zadanie zmaksymalizować jakość i wyniki konkretnych grup reklam lub kampanii, przy jednoczesnym zminimalizowaniu generowanych przez nią kosztów.
Ocena od Google
Pełne zrozumienie fenomenu strategii SKAG jest możliwe, kiedy znamy podstawowe zasady określania jakości reklam i użytych w nich słów kluczowych.
Co składa się na ocenę kampanii przez Google? Najbardziej istotne czynniki to:
- Trafność reklamy – czyli to, w jakim stopniu strona internetowa odpowiada treści, w którą kliknął użytkownik. Dobrą praktyką jest zadbanie o to, żeby słowa kluczowe w reklamach powielały się na stronie docelowej. Pozwala to na zwiększenie trafności reklamy w oczach systemu Google.
- Jakość strony docelowej – czyli wynik strony internetowej według wskaźników Core Web Vitals. Im lepszy stan techniczny strony, tym wyższy będzie wynik jakości reklamy.
- Przewidywany współczynnik klikalności CTR (Click Through Rate) – czyli szacowane prawdopodobieństwo wyświetlenia reklamy.
- Stawka daje możliwość „nadrobienia” braków w spełnianiu pozostałych kryteriów.
Poza powyższymi, w celu zoptymalizowania kampanii w sieci wyszukiwania, należy pamiętać o:
- tworzeniu zarówno zwykłych reklam tekstowych jak i elastycznych,
- przygotowaniu najlepiej co najmniej 3 reklam na grupę reklam,
- utworzeniu rozszerzeń,
- maksymalnym wykorzystaniu liczby dostępnych nagłówków i tekstów,
- i, co w wypadku SKAG jest kluczowe – powielaniu słów kluczowych w tekście i nagłówkach reklam.
SKAG, czyli maksymalizacja jakości reklam.
Strategia SKAG zakłada, że w jednej grupie reklam w danej kampanii reklamowej będzie znajdować się tylko jedno słowo kluczowe. Powód jest prosty – w nagłówkach i w tekstach na pewno użyjemy danego słowa kluczowego lub jego pochodnych. Dodatkowo pozostanie nam dużo miejsca na utworzenie tekstów stricte na temat produktu lub usługi.
Optymalizacja jakości reklamy na tym poziomie ma realny wpływ na obniżenie stawek, które będziemy musieli przeznaczyć na dane słowo kluczowe. Dzieje się tak dlatego, że im wyższa jakość reklam, tym mniejsze stawki musimy przeznaczyć, aby wygrać licytację z konkurencją o wyświetlenie, a następnie kliknięcie.
Jak zaplanować strukturę kampanii SKAG?
W strategii SKAG jest to stosunkowo proste.Na wybranym koncie reklamowym Google Ads tworzymy kampanię. Przed utworzeniem grup reklamowych należy zastanowić się nad słowami kluczowymi. Następnie tworzymy tyle grup reklamowych, ile słów kluczowych i porządkujemy po jednym słowie kluczowym na daną grupę reklam.
Zalecanym zabiegiem jest również wprowadzenie danego słowa kluczowego w grupie reklam w trzech wariantach dopasowania (ogólne, do wyrażenia, ścisłe). Pozwala to na analizę statystyk dla konkretnego dopasowania i, z czasem, wyłonienia najbardziej opłacalnego.
Jeżeli w kampanii wykorzystywanych jest wiele słów kluczowych, warto zastanowić się nad pogrupowaniem słów kluczowych. Wybieramy wtedy najbardziej do siebie podobne i dla małych zestawów słów tworzymy dedykowane grupy reklam.
Źródło: https://sabinazakirova.com/wp-content/uploads/2021/08/skags-800×568-2.png
Czy SKAG to same zalety?
Nie ma rozwiązań idealnych. Również SKAG, mimo wielu zalet, posiada swoje mankamenty.
Zalety:
- maksymalizacja wyniku jakości reklamy,
- obniżenie kosztu za kliknięcie w reklamę, a co za tym idzie – ogólnego kosztu kampanii,
- zapobieganie niechcianym, przypadkowym wyświetleniom dzięki sztywnemu kierowaniu reklamy,
- łatwa analiza działania słów kluczowych,
- możliwość dopasowania słów kluczowych do strony docelowej, co prowadzi do zwiększenia trafności reklamy i jej jakości.
Wady:
- wprowadzenie strategii SKAG wymaga przeznaczenia na nią sporej ilości czasu,
- wymagana jest analiza, czy w danych grupach reklam nie dochodzi do wyświetlania się na te same frazy,
- strategia nieodpowiednia do wszystkich działań, jeżeli dany produkt lub usługa wymaga wyświetlania na szeroki wachlarz słów kluczowych.
Podsumowując!
Strategia SKAG jest świetnym rozwiązaniem dla reklam, które nie wymagają dużej liczby słów kluczowych do wyświetlania. Należy jednak liczyć się z faktem, że jej wprowadzenie zabierze więcej czasu niż stworzenie standardowej kampanii reklamowej.
Jeżeli biznes wymaga większej liczby słów kluczowych, warto zastanowić się nad prostszą wersją strategii SKAG, czyli pogrupowaniu słów kluczowych na podobne do siebie i rozdzielenie ich do dedykowanych grup reklam.
Należy unikać wrzucania wszystkich słów kluczowych do jednej grupy reklam. Zaniży to jakość reklamy, zwiększy stawki dla słów kluczowych, a optymalizacja tekstów reklamowych będzie niemalże niemożliwa.
Jeżeli na danym koncie możliwe jest wprowadzenia tej strategii, to warto to poważnie rozważyć, ponieważ wyniki najczęściej są widoczne gołym okiem już po pierwszych tygodniach działania strategii.