Juliański, gregoriański, chiński, muzułmański, majów czy Rewolucji Francuskiej… Na świecie funkcjonuje bądź funkcjonowało wiele kalendarzy. Dla biznesu żaden nie jest jednak tak ważny, jak kalendarz marketingowy. Poznanie jego układu i wynikających z tego szans to jeden z kluczy do odniesienia sukcesu w wielu branżach. Jakich konkretnie? Przedstawiamy kilka przykładów, które pomogą ci przygotować się do planowania marketingowego terminarza.
Kiedy twoi klienci najbardziej cię potrzebują? To pytanie zawsze powinno wybrzmieć przed rozpoczęciem budowania kalendarza działań sprzedażowych. Oczywiście, każdy chciałby, aby zainteresowanie klientów było stale na najwyższym możliwym poziomie. Ale rzeczywistość jest taka, że wieloma obszarami działań konsumentów, firm i innych organizacji rządzi sezonowość. Często różnice między poszczególnymi okresami potrafią być tak duże, że wybrane momenty w roku stają się tak zwanymi „peakami”, czyli szczytami sprzedażowymi. Gdy nadchodzą, trzeba je zdobyć. Co – jak w przypadku każdej wspinaczki – wymaga wcześniejszego przygotowania.
HoReCa
Można by powiedzieć, że „sezonowość” to drugie imię tej branży. Nie oznacza jednak ograniczania aktywności do jednego okresu – wręcz przeciwnie. Niemal przez cały rok hotele, restauracje i dostawcy cateringu mają okazję pozyskiwania klientów – z tym, że zmieniają się oni wraz z kolejnymi etapami kalendarza. Czas urlopów czy różnego rodzaju długich weekendów, gdy „rządzi” klient indywidualny, wymaga innego przygotowania i komunikowania oferty niż wiosenny i jesienny sezon konferencyjny albo obfitujący w skierowane do firm oferty spotkań przedświątecznych i noworocznych integracji.
Kiedy warto skontaktować się z poszczególnymi, potencjalnymi klientami? Jakiego typu działania marketingowe można zrealizować dla wybranych odbiorców? O tym więcej przeczytasz tutaj.
Wydawnictwa
Po okresie spadków, poziom czytelnictwa w Polsce powoli zaczyna rosnąć. Przyczyniają się do tego nowe technologie, uzupełniając papierową klasykę nowocześniejszymi formami publikacji, zwłaszcza takimi jak e-booki i audiobooki.
Postęp technologiczny i przeniesienie uwagi czytelników do Internetu sprawiły, że przestrzeń wirtualna stała się kluczowym obszarem działań promocyjnych. Również one muszą być dostosowane do specyficznego, branżowego kalendarza. Szczególne miejsce zajmują w nim zarówno etapy niejako „przymusowego” zainteresowania książkami wraz z rozpoczęciem roku szkolnego czy akademickiego, jak i okresy wakacyjnego odpoczynku potencjalnych czytelników oraz świąteczno-noworocznego czasu obdarowywania się prezentami.
Tutaj dokładniej wyjaśniamy, w jaki sposób przedstawiciele branży wydawniczej mogą odpowiednio zagospodarować swój marketingowy kalendarz.
Szkoły językowe
O ile poziom czytelnictwa rośnie w Polsce dopiero w ostatnich latach, o tyle wzrost liczby osób znających języki obce jest w Polsce tendencją z dłuższą historią. Nie dziwi więc niesłabnąca popularność różnego rodzaju szkół i kursów językowych – a także związana z nim konkurencja między
tego typu podmiotami. Kiedy najintensywniej powinny posługiwać się językiem skutecznej komunikacji marketingowej?
Okazuje się, że oprócz okresów rozpoczynania semestrów w szkołach i na uczelniach, największa grupa zainteresowanych nauką języków obcych ujawnia się z początkiem roku kalendarzowego, gdy żywe są jeszcze liczne postanowienia noworoczne. Jak trafić do niesionych takim entuzjazmem odbiorców? Tutaj przedstawiamy kilka pomysłów.
HR
Zarządzanie zasobami ludzkimi ma wiele wspólnego z zarządzaniem firmowym kalendarzem. Przede wszystkim, w obu przypadkach niezwykle istotne jest odpowiednie planowanie i konsekwentna realizacja zadań.
Firmowe działy HR korzystają z narzędzi marketingowych zarówno w działaniach wewnętrznych, kierowanych do istniejącego zespołu, jak i tych adresowanych na zewnątrz, do potencjalnych pracowników. W jednym i drugim przypadku, w HR-owych kalendarzach szczególne miejsce zajmują eventy. A wśród nich ten najważniejszy dla komunikacji wewnętrznej: firmowa wigilia.
To wydarzenie, które w szczególny sposób potrafi wpłynąć na integrację zespołu i wizerunek firmy. Dlatego jego organizacja powinna zaczynać się już latem, na długie miesiące przed grudniowym wieczorem. Dobrze o tym wiemy, dlatego tego typu wydarzenia przygotowujemy tak, jak możesz to opisujemy tutaj.
Medycyna i farmacja
Marketingowy kalendarz branży medyczno-farmaceutycznej jest przez przedstawicieli tej branży realizowany z – nomen omen – aptekarską dokładnością. Środki na odporność jesienią, na przeziębienie – zimą, ochrona przed słońcem i komarami latem. Nie ma się jednak czemu dziwić – popyt, który wynika z realnej potrzeby chwili, napędza podaż.
Jednocześnie, konkurencja na tym rynku jest bardzo duża, a wprowadzenie nowego produktu – zarówno poszerzającego istniejący wybór, jak i innowacyjnego – musi się opierać na pomysłowości oraz inwestycji czasu i pieniędzy. Planowanie skutecznych działań wymaga odpowiednio dobranych narzędzi marketingowych oraz ich uruchomienia w odpowiednim czasie. Tutaj wyjaśniamy, jak przygotować się do takiego procesu.
Nieruchomości
Niewiele jest branż, które budzą takie emocje jak nieruchomości. Powoduje to, że przed podjęciem decyzji o zakupie mieszkania czy domu, klienci bardzo szczegółowo analizują wszystkie oferty. Czym będą się kierować? Jak przekonać ich do swojej inwestycji? Kiedy to robić?To pytania, które nieustannie zadają sobie deweloperzy. A gdy już je znajdą, muszą dotrzeć z nimi do konkretnych grup odbiorców.
W tym miejscu, „cały na biało” wchodzi marketing online. Rządzi tam, gdzie obecnie najczęściej szukają informacji konsumenci – czyli w Internecie. Precyzyjnie dopasowane kampanie są szansą na zwiększenie sprzedaży. Na czym i kiedy można je oprzeć? Sprawdź tutaj.
A jeśli nie udało ci się znaleźć z tym artykule twojej branży – nic straconego. Skontaktuj się z XO Media, gdzie z pewnością uda nam się zaproponować dla twojej firmy kalendarz wypełniony okazjami na skuteczne marketingowe działania.