Marketing konwersacyjny – co to jest i jak go wykorzystać?

Wyobraź sobie, że wchodzisz do sklepu. Szukasz butów do biegania, ale dopiero zaczynasz przygodę ze sportem. Nie wiesz, jaki masz rodzaj stopy, który model butów będzie dla niej odpowiedni, i czy lepsza będzie firma X czy Y. Duży wybór przytłacza. Szukasz wzrokiem sprzedawcy – i w końcu znajdujesz, ale ten jest zajęty swoimi sprawami. Gdy podchodzisz i zadajesz pytanie, odpowiedź jest zdawkowa. Nawet jeśli zdecydujesz się na zakup, a ten okaże się trafny – czy chętnie tam wrócisz?

Każdy z nas lubi czuć się zaopiekowany i zrozumiany, zwłaszcza jeśli występujemy w roli klienta – w końcu to my decydujemy, czy chcemy zostawić nasze pieniądze w danym miejscu. W dobie coraz większej automatyzacji to właśnie skuteczna komunikacja jest kluczem do sukcesu. W budowaniu więzi z klientem sprawdza się marketing konwersacyjny, a jego znaczenie ciągle wzrasta.

Czym jest marketing konwersacyjny?

Conversational marketing (lub conversational commerce) to zyskująca na popularności taktyka marketingowa, której głównym celem jest… rozmowa z klientem. To działania, które skupiają się na poznaniu potrzeb klienta, prowadząc do budowania trwałej i głębokiej relacji.

Pod tym pojęciem rozumiemy zarówno tradycyjną, bezpośrednią rozmowę w cztery oczy, jak i wymienianie maili czy nawet korzystanie z chatbotów. To nie tylko dialog i odpowiedzi na pytania, ale też ankiety i quizy, które pozwolą zebrać informacje o oczekiwaniach klientów – możliwości są naprawdę duże i od tego, co chcemy osiągnąć, będzie zależał wybór narzędzi, z których skorzystamy.

Z jakich narzędzi korzystać?

Tych jest na rynku naprawdę sporo. Najpopularniejsze z nich to:

  • chatboxy i chatboty,
  • czaty na żywo (live chat) na platformach takich jak Facebook i Instagram,
  • komunikatory internetowe, np. Messenger,
  • rozmowy telefoniczne,
  • rozmowy wideo (video call),
  • e-maile,
  • SMS-y,
  • często zadawane pytania (FAQ),
  • formularze i ankiety na stronie internetowej.

Każda z tych metod ma swoje zalety i wady. Warto jednak dać im szansę i skorzystać z kilku z nich jednocześnie – klienci cenią sobie możliwość kontaktu przez ten kanał, który najbardziej im odpowiada w danej chwili. Zintegrowanie i zsynchronizowanie kilku narzędzi może się okazać najbardziej skuteczne we wzbudzeniu w kliencie poczucia, że jest ważny, a jego problemy są szybko i skutecznie rozwiązywane.

Przyciągnij nowych odbiorców
Postaw na XO Media i…

Boty czy ludzie?

Skuteczność marketingu konwersacyjnego nie zależy jednak tylko od narzędzia, na które się zdecydujemy. Równie ważny jest sposób, w jaki  je wykorzystamy, i wyznaczenie celów, które chcemy osiągnąć.

Conversational marketing możemy więc podzielić na dwa typy:

  • automatyczny,
  • oparty na prawdziwej rozmowie.

Marketing konwersacyjny automatyczny oparty jest na sztucznej inteligencji i dobrze sprawdzą się
w nim wszelkiego rodzaju chatboty i chatboxy. Pozwala na bardzo szybkie i często skuteczne rozwiązanie najczęściej pojawiających się problemów, a co najważniejsze: jest wygodny i dostępny dla klienta w każdej chwili: 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Wygoda w jego stosowaniu jest korzystna również dla firmy, która może zmniejszyć dział obsługi klienta i nieco na tym oszczędzić. Pozostali pracownicy będą mogli poświęcić więcej czasu na obsługę tych klientów, których problemy są bardziej skomplikowane i nie dały się rozwiązać za pomocą chatbota.

Ten rodzaj marketingu ma jednak swoje wady i ograniczenia. Przede wszystkim klient może poczuć się zignorowany, a gdy chatbot nie odpowie zadowalająco na jego pytania – sfrustrowany. Kluczowe jest więc zastosowanie takiego oprogramowania, by odpowiedzi były jak najbardziej spersonalizowane, a komunikacja nie przypominała rozmowy z robotem.

Dlatego nie warto całkowicie rezygnować z marketingu opartego na rozmowieklienci cenią sobie naturalność tego sposobu komunikacji. Ten rodzaj kontaktu pozwala na głębszą analizę potrzeb i oczekiwań, rozwianie wątpliwości i odpowiedzi na pytania, dostosowane indywidualnie do klienta. To z kolei da mu poczucie, że jest dla nas ważny i że mocno angażujemy się w całą relację. Marketing konwersacyjny świetnie sprawdzi się więc w budowaniu trwałej więzi.

Pamiętaj!

Wiemy już, że rozmowa powinna przebiegać jak najbardziej naturalnie i nie wszędzie będą pasować standardowe, przygotowane wcześniej automatyczne odpowiedzi. Ale nie tylko to może być problemem.

Wspomniana już integracja i synchronizacja różnych kanałów komunikacji jest bardzo ważna. Często klienci wybierają tę metodę, która jest dla nich najwygodniejsza w danym momencie, i nie chcą powtarzać wszystkiego od początku tylko dlatego, że wybrali inny sposób kontaktu. Warto więc, w miarę możliwości, dbać o zachowanie ciągłości konwersacji.

Z tego samego powodu istotna jest też archiwizacja rozmowy, by klient mógł do niej w każdym momencie wrócić, nawet po upływie dłuższego czasu.

Czy warto korzystać z marketingu konwersacyjnego?

To pytanie retoryczne. Często stosujemy marketing konwersacyjny nieświadomie, nie nazywając go w ten sposób, a przecież jest on kluczowy w budowaniu relacji z klientem. To właśnie firmy, które cechuje wysoki poziom obsługi, odnoszą największe sukcesy – ich klienci nie tylko otrzymują pomocne odpowiedzi na nurtujące ich pytania, ale też czują się ważni i docenieni.

Ten rodzaj marketingu pozwala firmie lepiej poznać swoją grupę docelową, a co za tym idzie – skuteczniej planować działania. Można też szybciej dostrzec błędy i naprawić je – czy wiedzielibyśmy, że któryś z etapów sprzedaży sprawia klientom trudność, gdyby nie zadawali oni pytań na ten temat? Być może nigdy byśmy się nie zorientowali, że coś jest niejasne, a powód opuszczenia strony na zawsze pozostałby zagadką. Zauważenie problemu, a co za tym idzie – poprawa UX, to kolejna zaleta marketingu konwersacyjnego, którą należy docenić.

Podsumowanie

Marketing konwersacyjny to metoda, o której jakość warto dbać. Przynosi korzyści nie tylko firmie, ale i klientowi, który ceni indywidualne podejście i zrozumienie jego oczekiwań. Bez względu na to, czy postawimy głównie na sztuczną inteligencję, czy zaangażujemy się w bezpośrednią rozmowę, możemy poprawić jakość obsługi i stworzyć długotrwałą więź z klientem. A ta jest przecież bezcenna.

Skontaktuj się z nami





    Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych są zawarte w Polityce Prywatności.